Az Oktatói Kiválóság Értékelésről
A Pannon Egyetem számára kiemelten fontos, hogy a hallgatói visszajelzések beépüljenek az oktatás fejlesztés folyamatába. Az OKÉ az egyik legfontosabb eszközünk arra, hogy közvetlen képet kapjunk az oktatással kapcsolatos hallgatói tapasztalatokról. Ezek az értékelések hozzájárulnak az oktatás minőségének javításához, az oktatók támogatásához, valamint a képzések folyamatos megújításához. Fontos számunkra, hogy a hallgatók visszajelzései ne csak adminisztratív adatként jelenjenek meg, hanem valódi párbeszéd alapját képezzék.
A kérdőívben szereplő állításokat a hallgatók egy ötfokozatú skálán értékelik. Az így beérkező válaszokat rendszerezzük, statisztikailag feldolgozzuk és az elmúlt évek eredményeivel összevetjük. Az adatfeldolgozás célja nem a minősítés, hanem a fejlesztési irányok azonosítása. Mindezt anonim módon tesszük, azaz az oktató nem látja, hogy melyik hallgató hogyan értékelte. A rendszer nem rögzíti a válaszadó személyazonosságát, hiszen a cél nem a hallgatók beazonosítása, hanem az oktatás és a jövőben a kurzusok fejlesztése is. Éppen ezért bátorítom a hallgatókat az őszinte, építő jellegű véleménynyilvánításra.
Az oktató egy összesített, vizuálisan is áttekinthető riportot kap, amely tartalmazza a saját oktatói tevékenységére vonatkozó – és a jövőben az adott kurzusra is vonatkozó – hallgatóktól kapott értékeket, illetve azok átlagát. Emellett – ha a hallgatók éltek ezzel a lehetőséggel – szöveges visszajelzések is megjelennek, amelyek gyakran árnyalják a számok mögötti képet. A visszajelzések csak akkor értelmezhetők megfelelően, ha az oktató komplexitásukban nézi őket: nemcsak dicséretként vagy kritikaként, hanem fejlődési javaslatként is.
Mennyire fontosak a szöveges visszajelzések? Nagyon! A számszerű eredmények mellett a szöveges visszajelzések adják azt a többletet, amelyek konkrét példákon keresztül mutatnak rá a hallgatói élményre. Sok esetben ezek világítanak rá arra, mi az, ami működik egy oktatási szituációban, és mi az, amin változtatni érdemes. A pozitív megerősítések építenek, a konstruktív kritikák pedig segítenek az önreflexióban. Az egyetem számára ezek az észrevételek fontos jelzések, az oktatón túlmutatva akár a képzés szerkezetére, követelményeire is reflektálnak.
A hallgatók szöveges értékelései nagyon sokfélék: vannak, akik egy-egy mondatban fogalmaznak meg benyomásokat („Jól magyarázott”, „Túl sok beadandó volt”), míg mások részletesen leírják, miért érezték erősnek vagy gyengének az adott oktató tevékenységét. Megjelennek személyes, stílusbeli és módszertani megfigyelések is, például „Élveztem, hogy bevont minket a gondolkodásba” vagy „Mindig jó légkör volt és nem volt olyan érzésem mintha teher lenne bemenni az órákra.”
Előfordul azonban, hogy egyes megjegyzések bántó hangvételűek, sértőek vagy személyeskedőek. Fontos hangsúlyozni, hogy az ilyen visszajelzések nem méltóak az egyetemi közösséghez, és nem is segítik a fejlődést sem az oktató, sem az oktatás színvonala szempontjából. Arra biztatom a hallgatókat, hogy véleményüket őszintén, de tisztességes és építő módon fogalmazzák meg. Egy jól megírt kritika nem bánt, hanem segít pl. „A félév során nem oldottunk meg zh jellegű feladatot végig, így felkészületlennek éreztük magunkat.” A cél, hogy a visszajelzések valódi párbeszédet indítsanak el, ehhez minden vélemény számít, de a kulturált hangnem és az egymás iránti tisztelet elengedhetetlen.
Az értékeléseknek hatása van az oktatási tevékenységre. Az OKÉ eredmények alapján intézkedési tervek készülnek, amelyek segítenek az oktatási minőség fejlesztésében. Amennyiben egy oktató átlagos értékelése elmarad a várttól, vagy különösen kritikus visszajelzéseket kap, igyekszünk olyan támogatási formákat biztosítani számára, amelyek segítik abban, hogy a következő félévekben még hatékonyabban oktasson, és munkájáról elismerőbb hallgatói visszajelzések érkezzenek. A támogatás megnyilvánulhat például pedagógiai vagy oktatásmódszertani képzések, személyes konzultációk, illetve közösségi jó gyakorlatok megosztása révén is. Célunk az, hogy a visszajelzések támogató, előremutató formában jelenjenek meg, és lehetőséget adjanak az oktatói munka megerősítésére és fejlesztésére.
Dr. Molnárné Dr. Barna Katalin
oktatási rektorhelyettes